|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
16 lipca, niedziela, godz. 20.00 Recital Anny Szałapak z udziałem Michała Półtoraka - skrzypce
Maria Zientek- śpiew Elżbieta Włosek - organy Georgij Agratina - fletnia Pana, cymbały koncertowe Robert Grudzień - organy Kameralna Orkiestra Festiwalowa |
||||||||||||||||||||
16 lipca, niedziela, godz. 20.00 Recital Anny Szałapak z udziałem |
|
|
13 sierpnia, niedziela, godz. 20.00 Maria Zientek- śpiew Elżbieta Włosek - organy |
|
|
10 września, niedziela, godz. 17.00 Georgij Agratina - fletnia Pana, cymbały koncertowe |
|
|
Anna Szałapak -jest w piosence polskiej zjawiskiem wyjątkowym. Zresztą nie tylko Agnieszka Osiecka |
Zientek Maria - po ukończeniu studiów na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof.
Stanisławy Marciniak - Gowarzewskiej, była uczestniczką kursu mistrzowskiego pod kierunkiem Lorę Fischer w Weimarze. Jest laureatką zarówno krajowych, jak i zagranicznych konkursów wokalnych, z których na uwagę zasługują zwłaszcza:
II nagroda oraz nagroda specjalna za najleprzą interpretację arii Mozarta od Konsula austrackiego w Polsce w V Konkursie Wokalistyki Operowej im.Adama Didura w Bytomiu (1994) i nagroda za najpiękniejsze wykonanie Halki z opery St.
Moniuszki, udział w konkursie finałowym jako laureatka III Intemationaler Gesangswettbewerb der Italienischer Oper "I Cestelli Competizione dcirOpera" w Berlinie (1996). - dzieła oratoryjne - kantatowe, takie jak: Reouiem
WA. Mozarta, DC Symfonia L. van Beethovena"Te Deum" A. Brucknra, III Symfonia "Pieśni żałobnych" H.M. Góreckiego. - muzykę operową: arie Ch.W. Glucka, WA. Mozarta, St Moniuszki,
|
Organy w kościele św. Trójcy w Rudniku są trzecie pod względem wielkości w województwie podkarpackim. Przewyższają je jedynie instrumenty znajdujące się Nazwisko budowniczego nie jest znane. Podczas remontu na kilku piszczałkach natrafiono na inskrypcję "Neustadt". Oznacza to, że organy zostały przwiezione z Prudnika na Dolnym Śląsku. Stało się to w latach pięćdziesiątych naszego stulecia.
Instrument składa się z dwóch organów: Generalny remont instrumentu rozpoczął się w 1998 roku. Konieczność jego przeprowadzenia nie podlegała dyskusji, ponieważ organy były praktycznie nieczynne. Wszystkie te elementy zostały zdemontowane, oczyszczone i zrekonstruowane. Wymieniono 1100 diod, około 2000 mieszków i 480 elektromagnesów. Miechy otrzymały nowe oskórowanie, a dmuchawa nowy silnik obracający się z prędkością 2890 obr./min. W celu poprawienia brzmienia oraz dostosowania organów do wymogów koncertowych usunięto boczne atrapy piszczałek w prospekcie, gdyż tłumiły one siłę dźwięków. Dokonano także znaczącej korekty zestawu głosów, gdyż poprzednio były one dobrane dość przypadkowo. W obecnej postaci organy znakomicie sprawdzają się w liturgii, pozwalają też wykonywać literaturę muzyczną od Bacha do współczesności. Jednakże najlepiej brzmią tytaj utwory napisane w czasach romantyzmu. Jest to unikalny instrument, wart zainteresowania, w pełni pozwalający na organizowanie regularnych koncertów organowych. Ciekawostką instrumemetu są efekty takie jak: bęben, talerz, kukułka, wibrafon. Wyremontowanie organów jest zasługą specjalistów, którzy pracowali pod kierownictwem cenionego organmistrza Jerzego Kukli z Bielska Białej. |